Malet op i et hjørne

Jeg har altid godt kunne lide at skille ting ad og finde fejl og mangler i systemer – indrømmet.

Og nu har jeg vist gjort det igen. Jeg har fået inde-klikket mig i et digitalt hjørne af www.uddannelseskort.dk systemet.

Hvordan så det? – Følg med, det er lidt indviklet.

Jeg har sidste gang jeg bestilte kort, fået bestilt to kort; et der løber fra 1/10 til 31/10, og et der løber fra 1/10 – 30/11. Det førstnævnte er godkendt hos DSB og betalt, det andet har fået “afvist” status i DSB’s ende.

Jeg kan ikke bestille et nyt via hjemmesiden, da en patching runde her i mandags (systemet siger det er Version: 4.4.1.g (18-10-2011)) angiveligvis har rettet fejlen med at man kan bestille overlappende kort. Dette betyder i praksis at jeg ikke kan bestille et kort til perioden 1/11 til 30/11, da dette kort har status “aktiv” hos uddannelseskort, og status “afvist” hos DSB.

Hvordan finder man så ud af det?

– Man ringer til DSB, sidder i kø, og får at vide aben ligger hos uddannelsesstyrelsen (som driver uddannelseskort). Så ringer man til uddannelsestyrelsen, sidder i kø, og får at vide at de intet kan gøre, men man derimod skal kontakte DSB.

Kan i se mønsteret?

DSB får andet opkald, og efter den obligatoriske kø, får jeg overtalt den rare DSB medarbejder til kontakte en specialist (hendes ord), for så kontakte mig igen.

Her ligger den så. Jeg ved ikke om jeg er købt eller solgt. Men for at historien ikke skal ende i meningsløs brok, har jeg desperat forsøgt at få henholdsvis uddannelsesstyrelsen og DSB til oplyse kontaktinformation for de drifts-eller udviklingsansvarlige. Det er selvfølgelig den samme mudderkastning; uddannelsesstyrelsen siger at det er DSB der driver hjemmesiden, og DSB siger det uddannelsesstyrelsen.

Whois siger det er uddannelsesstyren, så de fik min mail. Jeg syntes selv den er ret nøgternt formuleret:

 

 

Hej Uddannelseskortfolk

Nu har jeg gang på gang oplevet særheder/fejl med mituddannelseskort.dk
systemet (hjemmesiden).

Da jeg er klar over at i ikke har noget med det tekniske aspekt af
systemet, vil jeg gerne i kontakt med dem der har.

Det er ikke for at brokke mig, det er for at få afleveret min liste over
fejl og mangler – rent konstruktivt.

Det kan kun være i jeres interesse at få strømlinet systemet og rettet
fejl i det, da dette drastisk vil nedsætte antallet af henvendelser pr. dag.

Jeg har haft kontakt til DSB der har oplyst mig om at det ikke er dem,
men jer driver hjemmesiden.

Mvh
Kim Rostgaard Christensen
(Selvstændig IT-ingeniør, og studerende ved DTU)

2 Responses

Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>