Digitalisering i praksis – *suk*

Public service. Log direkte på uddannelseskort via faelles.uddannelseskort.dk.

I morgen skal jeg starte igen. Men jeg har stadig ikke fået noget uddannelseskort til at rejse med.

Til gengæld har jeg fået en faktura fra DSB. I dag. Med betalingsfrist i dag. Der står også at der kan gå op til 14 dage fra de har min indbetaling til jeg modtager kortet.

En af de ting der under mig, er at på DSBs hjemmeside står der at jeg kan/skal betale med betalingskort.
Søvlpapirshattene ville straks proklamere at det var for at sende nogen penge i retning af PBS Nets (jeg lærer det nok med tiden) – men det tror jeg nu ikke.

Napoleon Bonaparte giver en bedre forklaring.

Never ascribe to malice that which is adequately explained by incompetence.

Jeg betaler fakturaen og tjekker inde på mituddannelseskort.dk, næh det var et typosquatting domæne. uddannelseskort.dk så.
Nej, heller ikke?
Nåå www.uddannelseskort.dk! URL redirection er en også en svær disciplin.

Men hvor kom jeg fra? Nå ja, kortbetalingen! Måske har jeg overset noget.
På siden kan jeg ikke andet end at vælge betalingsform (giro eller betalingskort) og skifte gyldighedsperiode. Altså må det være hos DSB betalingssystemet må være.

Min konklusion bliver her så at DSB ikke har deres online betalingssystem klar endnu – og derfor bliver sorteper sendt videre til bogholderiet der så skal sende fakturaer ud mere eller mindre manuelt.

En ting der dog fanger mit blik inde på www.uddannelseskort.dk er følgende:

Bestillingsstatus:
25-08-2011: Uddannelsesstedet har godkendt din bestilling 
            og sendt den videre til trafikselskabet.

Det har altå taget dem 10 dage (8 hverdage) at finde ud af at jeg er studerende på DTU

Hvorfor i alverden skal mit uddannelsessted nu godkende mig? Hvorfor kan uddannelseskort.dk (undskyld www.uddannelseskort.dk) ikke snakke sammen med minSU som allerede ved at jeg er under uddannelse? Den flaskehals som de 8 dage repræsenterer, er efter min bedste overbevisning, af bureaukratisk karakter. Der skal med andre ord sidde en kontormedhjælper og taste/ringe/brevsende oplysninger rundt og godkende.

Jeg kan ikke i min vildeste fantasi begribe hvorfor det er bedre at have én flaskehals i stedet for flere i form af kortsalgsstederne.

Til dem der ikke ved hvordan systemet var, kommer proceduren her.

  1. Jeg søger om uddannelsesrabat via minSU
  2. Jeg modtager et papir der fortæller hvilke måneder jeg er berettiget til rabat.
  3. Papiret vises ved kortsalgsstedet ved kortkøb og rabatten udløses

Den nye procedure er:

  1. Jeg bestiller uddannelseskort via faelles.uddannelseskort.dk via borger.dk via www.uddannelseskort.dk 14 dage før studiestart – som anbefalet.
  2. Jeg modtager en faktura fra DSB 14 dage efter
  3. DSB sender mit kort (op til) 14 dage efter de har modtaget min betaling
  4. Jeg køber et periodekort ved et kortsalgssted
  5. Jeg refunderer periodekortet når jeg har modtaget mit uddannelseskort

Man skal ikke være være den store logistiker for at erkende at der i det nye system er et enormt ressourcespild i form af mandetimer spredt ud over flere instanser. I øvrigt er proceduren en del længere hvis man går ind via en søgning p Google.

Uddannelseskortet virker fra mit synspunkt mest som digitalisering og sammenlægning for digitaliseringen og sammenlægningens skyld. Slutbrugerens udbytte er i hvert fald ikke eksisterende.

1 Response

  1. Bare endnu et eksempel på unødig tvangsdigitalisering.

    Du ville ikke tro dine egne øjne, hvis jeg fortalte om den længere procedure det har været, bare at oprette mig i systemet. Og så bliver man endda tvunget over på NemID platformen.

    Tager min sølvpapirshat på, og synger en lille sang om Java Applets og adgangen til folks computere. Kører selv det skidt på Linux i en virtual maskine, beregnet til formålet.

Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>